Дејан Петковић, ПОСТДРАМСКО У ПОЕТИЦИ АЛЕКСАНДРА ПОПОВИЋА
Библиотека „Синтезе“, књига 17
Уредник др Зоран Ђерић
Стеријино позорје, Нови Сад 2021. – 266 стр. – ISBN 978-86-85145-79-7
Театролошка студија др Дејана Петковића сагледава Поповићево драмско стваралаштво из угла сценске презентације и визуре дихотомије мимезиса и дијегезиса. Аутор препознаје употребу епских техника као основно поетолошко средство, а поступак деконструкције театарског уговора као саму суштину Поповићеве драме. Овакав приступ омогућава спознају авангардности Поповићеве драматургије, циљева и начина употребе формалних драматуршких техника у светлу читавог низа поступака које Поповић користи у свом драматуршком раду, а који воде ка дехијерархизацији позоришно-драмског знаковног система и деконструкцији парадигме утемељене у аристотеловској тријади драма-радња-подражавање.
Анализирајући време, простор и средства карактеризације ликова у Поповићевим драмама, као и употребу језика, аутор је успео да докаже да постоји кључ који откључава целину Поповићевог рукописа, а за који у тренутку настајања његових драма није постојала адекватна филозофска или теоријска основа, те су размишљања и критике понекад биле неадекватне, некад и неправедне – управо из инстинктивног одбијања да се прихвате промене које је Поповић наговештавао. Научни допринос овога рада је и у томе што ревалоризује ране Поповићеве драме у контексту југословенске и српске драме. (…)
Др Небојша Ромчевић
О аутору
Др Дејан Петковић (1972) дипломирао је на Филозофском факултету Универзитета у Нишу на Студијској групи за српски језик и књижевност. На матичном факултету објавио је студију „Комедиографија Александра Поповића и француска драмска авангарда“ (1998). Добитник је награде Наставно-научног већа за најуспешније дипломираног студента.
Аутор је сценарија за играно-документарне филмове Битка на Чегру (2006) и Црна зора (2007), као и бројних изведених драмских текстова за децу. Добитник је награде Нишке арт фондације за драму Via Doloris (2007), награде за најбољи драмски текст на 5. Јоаким фесту у представи Одабрани и уништени (Народно позориште Ниш, 2008), као и награде Радио Београда за радио драму Чудо на Босфору (2013). Добитник је повеље за изузетан допринос првом Позоришном фестивалу балканског културног простора „Театар на раскршћу“ (Народно позориште Ниш, 2019).
Из области медија, комуникација, односа с јавношћу и јавних наступа од 2002. године до данас одржао је десетине тренинга и јавних предавања, претежно за привреднике, менаџере, ученике и почетнике у бизнису. Обављао је функцију потпредседника Коморе младих лидера и предузетника JCI Ниш (Junior Chamber International, 2009–2010). Био је члан управног одбора Друштва Србије за односе с јавношћу (ДСОЈ).
У периоду од 2012. до 2013. вршио је дужност председника управног одбора Народног позоришта у Нишу. Био је члан савета Интернационалног џез фестивала „Nišville“ и члан жирија позоришне манифестације „Nišville Jazz Theatre“.
Теоријске радове о позоришту, драми, медијима и поп-култури, као и критичке текстове о текућој позоришној продукцији објављује дуже од две и по деценије (Pressing, Градина, Театрон, Сцена).
Заступљен је у „Енциклопедији Ниша”, том за културу (књижевност).
Докторску дисертацију „Епске комуникацијске структуре у драмама Александра Поповића“ одбранио је 2020. на Факултету драмских уметности у Београду на студијском програму Теорија драмских уметности, медија и културе.