Nagrađene fotografije na 16. Izložbi međunarodnog trijenala „Pozorište u fotografskoj umetnosti“

 

 

Međunarodni trijenale “Pozorište u fotografskoj umetnosti” specifična je tematska izložba koju organizuje Sterijino pozorje od 1965. Pravo učešća imaju umetnici iz celog sveta: fotografi profesionalci i amateri, foto-organizacije, pozorišta, akademije itd. Izložba (crno-bele i kolor fotografije) obuhvata fotografije na kojima su prikazane pozorišna predstava (drama, opera, balet, pantomima, pozorišni performans itd.) i/ili pozorišna atmosfera (svaki trenutak u pozorištu iza i ispred scene, u gledalištu, garderobama, u foajeima, na otvorenom prostoru itd.). Pravo učešća imaju fotografije nastale 2017, 2018. i 2019. godine. Pravila Trijenala saglasna su Pravilima Međunarodne organizacije fotografske umetnosti – FIAP, Udruženja fotografa Amerike – PSA i Foto saveza Srbije – FSS.Trijenale se održava pod sledećim patronatima: FIAP-2020/080, PSA-2020-121 i FSS-2020/22. Učesnici su oslobođeni plaćanja participacije za učešće. Organizator će reprodukovati fotografije za potrebe žiriranja, postavke izložbe i za izradu kataloga, i u druge svrhe se neće koristiti.Organizator ne preuzima nikakve obaveze prema ličnostima na fotografijama. Vreme i mesto izložbe: Srpsko narodno pozorište, Novi Sad, Srbija, 2020. godine u okviru 65. Sterijinog pozorja.

NAGRADE MEĐUNARODNE ORGANIZACIJE FOTOGRAFSKE UMETNOSTI

Bruno Madedu, Italija, fotografija Poseban ples, n6

Nelu Scripciuc, Rumunija, fotografija Dijalog PSA srebrna medalja

Sandra Garip, Dominikanska Republika, fotografija Danza 01

NAGRADE UDRUŽENJA FOTOGRAFA AMERIKE

Mehmet Gokyigit, Kipar, fotografija Plesači tame

Ahmed Waddah, Egipat, fotografija Zemlja straha – I

Filip Ilievski, Republika Severna Makedonija, fotografija Jelena Sergeevna

NAGRADE FOTO SAVEZA SRBIJE

Roman Kosolapov, Ruska federacija, fotografija Gitarista

Marian Plaino, Rumunija, fotografija Paunovi1 FIAP Bronzana medalja

Samir Zahirović, Bosna i Hercegovina, fotografija Crkva bosanska 2 2 Počasna FIAP priznanja

Sterijino pozorje i pozorišna fotografija

 

Čast mi je što sam, evo, već drugi put u žiriju za trijenalnu izložbu pozorišne fotografije na Sterijinom pozorju, posebno što i sam potičem iz glumačke porodice! Ova tematika unutar foto medija ima svoja jaka uporišta u zemljama koje veoma neguju teatar i sve što se dešava oko njega. U Nemačkoj, koja ima dugu tradiciju u pozorišnoj umetnosti, sve premijere u velikim pozorištima snimaju se na filmske trake, koje se pažljivo čuvaju na posebnim mestima i u arhivama. Jačanjem TV produkcije i ostalih medija, pozorište gubi svoju snagu, naročito u siromašnijim sredinama, koje nedovoljno finansiraju ovu oblast kulturne produkcije jednog naroda. Poplava rijaliti programa preti da potopi dramsku scenu i uguši glas teatra, gde se uvek vodi korenita borba u okviru kritičke misli i časne subverzije savremenog konteksta, pretočene u umetničku dramsku formu.

Prava pozorišna fotografija je zapostavljena, možda stoga što je na festivalima Bitefa i u nekim pozorištima zabranjeno fotografisanje predstava, jer do pre deset godina moglo se snimati na svim scenama. Problemi se ređaju, tako da je sve manje pravih zaljubljenika u ovu specifičnu temu, kao što je nekada bio Vidoje Mojsilović, a danas su to Vukica Mikača i Branko Ignjatović. Pitanje je ko će ih naslediti u ovom poslu, pogotovu što pozorišta u Srbiji nemaju stalno zaposlene fotografe. Velika je šteta jer ubuduće nećemo imati verodostojno dokumentovana izvođenja na „daskama koje život znače”.

U tekstu za katalog prethodnog Trijenala, Dragoslav Mirković navodi da je pristiglo dosta fotografija turističkog karaktera, sa karnevala, veselih manifestacija i plesnih predstava koje su obojene narodnim običajima. Tako je i ove godine. Pokušali smo da poštujemo i tradiciju, kao i neke inovacije, koje neumitno donosi digitalna tehnologija, nastojeći da biramo fotografske kreacije rukovođene likovnošću i smelošću autora da sa svojom kamerom učestvuju unutar scene, poštujući glumačke egzibicije i specifične zahteve „foto drame”. Obratili smo pažnju na jedinstvo utiska, integraciju glumca i scenografije, na karakter svetla fokusiranog na licima aktera, koje potencira mimiku i gest na sceni. Mislimo da će i ovom izložbom biti obradovani i pravi zaljubljenici u ovaj žanr fotografskog stvaralaštva.

Đorđe Odanović
April 2020.