Инвенција уместо кохеренције
Наредно, 65. издање Стеријног позорја, планирано за крај маја и почетак јуна 2020, биће богатије за још један нетакмичарски програм.
Поред међународне селекције „Кругови”, која подразумева учешће иностраних театара са идејом да пружи могућност компарације националних драматургија, доминантних тема, естетских одлика и различитих позоришно-сценских израза, од следеће године најзначајнији домаћи позоришни фестивал уводи и оф-програм „Друга сцена”.
– Фестивал који не напредује, који је не показује жељу да се мења, по правилу назадује. Стога нам је намера да и кроз овај програм, и кроз кадровска освежења, отварање према млађим снагама, како критичарским тако и из других креативних професија, унесемо свежу крв, нове идеје, нове садржаје и обогатимо Позорје. То ће, верујемо, допринети већем интересовању и за сам фестивал, али и за институцију Стеријиног позорја – изјавио је јуче на конференцији за новинаре селектор главног такмичарског програма и „Кругова”, театролог др Светислав Јованов.
Избор представа за „Другу сцену” потписаће драматуршкиња и позоришна критичарка из Београда Ивона Јањић, која је акивно учествовала и у креирању концепта тог програма. По њеним речима, идеја је да се кроз ову селекцију афирмишу неке нове тенденције у српском позоришту, које представљају искораке из владајућих конвенција домаће театарске продукције.
– Циљ је да се кроз програм „Друга сцена” на фестивал доведу представе које су иновативне, другачије, било да је реч о односу према драмском тексту, покрету, визуелном, односно сценском изразу… Мото „Друге сцене” биће инвенција уместо кохеренције, па ће у том смислу и кључни критеријум приликом избора представа бити њихова иновативност. При томе у обзир долази цела домаћа продукција, дакле без разлике су врата отворена и институционалним театрима и независној сцени – појаснила је Ивона Јањић, коју је уједно управа Позорја и формално именовала за помоћника селектора Светислава Јованова.
Стеријино позорје је, иначе, 1. септембра расписало конкурс за оригинални домаћи драмски текст, а у обзир долазе предлошци изворно написани на српском језику или преведени на српски, под условом да је аутор држављанин Републике Србије, те радови аутора из иностранства који се изјашњавају као припадници српског књижњвног корпуса. Будући да је премијерно извођење награђеног текста пројектовано за 2021. годину, када ће Нови Сад бити Европска престоница културе, у конкурсу је дата препорука писцима да обрате пажњу на тематске оквире који су формулисани под окриљем платформе Нови Сад 2021: Друга Европа, Будућност Европе, Хероине, Тврђава мира, Сеобе и Дунавско море. Наравно, како је то нагласио и Горан Ибрајтер, уредник Фестивалског центра Позорја, то не значи да драме које изађу ван овог оквира неће уживати истоветну пажњу жирија. Рок за слање текстова је 30. новембар 2019.
Преузето из Дневника 5. 9. 2019, аутор: М. Стајић
Дипломирала на Факултету драмских уметности, одсек драматургија. Позоришну и филмску критику објављује редовно од 2017. године у штампаним и електронским медијима: Critical Stages/Scènes Critiques (The IATC Journal); Сцена, часопис за позоришну уметност; Филмски центар Србије (Филмоскопија, портал критике и есеја), Критичарски караван (“Сумњива лица”), Б92, билтен 63. Стеријиног позорја, те часопис Пресек. Учествовала је на неколико међународних семинара критичара, како позоришних, тако и филмских (IATC, Пуне, Индија, 2017; IATC, Француска, 2018; ФЕФ Палић, 2019). Члан је жирија Награде за драмско стваралаштво “Борислав Михајловић Михиз”.