
Небојша Брадић – ПТИЦА НА ГОЗБИ
Белешке о свету позоришта и свету у позоришту
Библиотека Драматуршки списи
Уредница др Ружа Перуновић
Стеријино позорје, Нови Сад, 2024. ‒ стр.177 ‒ ISBN 978-86-85145-97-1
У основи Брадићеве есејистичке позиције находи се уверење које је, евидентно, преузео из властитог редитељског искуства. Јер, и када пише есеје, Брадић је редитељ. Он, наиме, зна да театар не треба да нуди одговоре, него да поставља (права) питања. Као што, такође, добро зна да у животу могу бити постављења и нетачна питања, али да у позоришту, са сцене, смеју да одзвањају само она која су тачна, која се дакле тичу конкретног времена и савремених гледалаца. ош једно од својстава Брадићеве есејистике је целовитост погледа на комплексан феномен културе; на театар, позоришну уметност, драмско стваралаштво, режију, глуму, Брадић не гледа само из позиције позоришног ствараоца. Нјегов увид је, наиме, много шири; он разуме да театарски модели, позоришни и драмски сензибилитети, стилови режије и глуме, можда и пресудно зависе од цивилизацијског и, посебно, друштвеног контекста.
Александар Милосављевић
О АУТОРУ
Небојша Брадић је дипломирао позоришну и радио режију на Факултету драмских уметности у Београду, а последипломске студије похађао на Филолошком факултету у Београду.
Од 1981. до 1996. радио је као редитељ, уметнички директор и управник Крушевачког позоришта. У сезони 1996/97. године био је управник позоришта Атеље 212. Од 1997. до 1999. управник је Народног позоришта у Београду. Управник је и уметнички директор Београдског драмског позоришта од децембра 2000. до 2008. Био је министар културе и информисања у Влади Републике Србије од 2008. до 2011. Од 2011. до 2014. био је уметнички директор Књажевско-српског театра. Од 2015. до 2019. био главни је и одговорни уредник Културно-уметничког програма РТС. Предавао је Глуму, Креативно читање и Продукцију на Академији лепих уметности у Београду. Уредник је едиције „Арс сцена“ (Clio).
Режирао је више од 100 позоришних представа у српским, хрватским, словеначким, босанским, грчким и бугарским театрима са посебним акцентом на домаћу драму и драматизацију. Режирао је опере, мјузикле и балете (Виолиниста на крову, Company, Норма, Вертер, Кармен, Јадници, Ребека, Буђење пролећа, Проклета авлија…). Писао је и режирао радио драме. Урадио је више од 20 сценографија за драме, опере и мјузикле. Оснивач је Београдског фестивала игре, Дунавфеста и Антикафеста.
Добитник је најзначајнијих домаћих позоришних награда. Први је добитник награде „Никола-Пеца Петровић“ за најбољег југословенског позоришног менаџера. На Позоришним сусретима „Јоаким Вујић“ добио је девет награда за режију. Добитник је Стеријиних награда за савремену сценску адаптацију, драматизацију и режију (Дервиш и смрт, Проклета авлија и Златно руно). Добитник је награда за текст и режију на интернационалним позоришним фестивалима у Србији и Босни и Херцеговини. Добитник је награде за режију „Златни витез” на фестивалу у Москви. Представе Небојше Брадића награђиване су на позоришним фестивалима у земљи и иностранству.
Учесник је научних скупова САНУ, Матице српске, Института за књижевност и Стеријиног позорја посвећених делима Селимовића, Андрића, Нушића и Пекића. У дневној штампи и периодици објављује текстове из области културне политике, теорије и историје позоришта. Објавио је књиге драма: Проклета авлија, Дервиш и смрт, Мој брат и Ноћ у кафани „Титаник“. Аутор је књиге есеја Пут до позоришта.